Geslaagd – Registratie

Geslaagd!

Hoe registreert u zich als frequentiegebruiker?

 

Op het moment waarop u de brief van de Stichting Radio Examens ontvangt, heeft het Agentschap Telecom ervoor gezorgd dat het gebruikersregister uw persoonsgegevens herkent.

 

Het is het handigst als u eerst, voordat u de registratieprocedure start, roepletters kiest die nog niet zijn uitgegeven. Kijk hiervoor op www.agentschaptelecom.nl, Radiozendamateurs – radioroepnaam. Hier vindt u informatie over de samenstelling van de roepletters voor uw categorie en welke combinaties niet toegestaan zijn.

Om te controleren of de gewenste roepletters nog vrij zijn, kijkt u op

www.agentschaptelecom.nl, Radiozendamateurs – radioroepnaam – roepletterlijst radiozendamateurs (rechts onder ‘Zie ook’)

en vult u de gewenste roepnaam in. U kunt dan zien of deze roepnaam nog beschikbaar is of al is uitgegeven. Doe deze test voor de zekerheid ook met een roepnaam die u als ‘tweede keus’ zou wensen voor het geval iemand anders u toevallig net voor is bij de registratie.

 

Nu kunt u uw frequentiegebruik registreren. Het registreren verloopt weer via www.agentschaptelecom.nl , Radiozendamateurs – registreren. Klik op Open hier het gebruikersregister (rechts onder). Lees de instructies goed en klik daarna op Nieuwe melding. Om in het gebruikersregister te komen, moet u zich identificeren. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. Als u in het bezit bent van een burgerservicenummer (BSN), dan gebruikt u voor uw identificatie bij het inloggen uw DigID. Dit gaat het snelst. Op de website staat ook hoe u een DigID kunt aanvragen.

 

Hebt u geen BSN en dus geen DigID, dan moet u via het formulier Aanvraagformulier-inloggegevens-particulieren.pdf, dat onder Radiozendamateurs – Registreren van de website is te downloaden, een inlogcode aanvragen bij Agentschap Telecom. Vul het formulier op de website in, print het en stuur het met een kopie van het certificaat op aan Agentschap Telecom. De inlogcode wordt per post toegezonden.

 

Indien u reeds geregistreerd bent, kunt u uw gegevens via de website van het Agentschap wijzigen.

 

Registratiebewijs

 

U mag echter pas beginnen met zenden als u in het bezit bent van uw registratiebewijs. Dit bewijs in creditcardformaat wordt u door het Agentschap automatisch binnen vijf werkdagen na de registratie per post toegezonden. Naast het Nederlandse registratiebewijs (de ‘credit card’) verstrekt het Agentschap ook een papieren Radio Amateur Station Licence voor gebruik in het buitenland.

 
Veel plezier met deze prachtige hobby!