Geslaagd – Registratie

Geslaagd!

Hoe registreert u zich als frequentiegebruiker?

 

Op het moment waarop u als geslaagde de brief van de Stichting Radio Examens ontvangt, heeft het Agentschap Telecom uw persoonsgegevens geregistreerd. Als u inlogt via het klantenportaal van Agentschap Telecom krijgt u een persoonlijke pagina te zien. Door uw gekozen roepletters in te vullen wordt u geregistreerd als radiozendamateur.

 

Roepletters kiezen

 

Het is het handigst als u eerst, voordat u de registratieprocedure start, roepletters kiest die nog niet zijn uitgegeven. Ga hiervoor naar het callbook op de website van Agentschap Telecom. Vul de door u gewenste roepletters in in het venstertje. De website meldt dan of deze roepletters zijn uitgegeven of nog beschikbaar zijn.

Doe deze test voor de zekerheid ook met een roepnaam die u als ‘tweede keus’ zou wensen voor het geval iemand anders u toevallig net voor is bij de registratie.

 

Registreren

 

Nu kunt u uw frequentiegebruik registreren. U moet zich kunnen identificeren. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. Als u in het bezit bent van een burgerservicenummer (BSN), dan gebruikt u voor uw identificatie bij het inloggen uw DigiD.

Hebt u geen BSN en dus geen DigiD, dan hebt u een inlogcode nodig om te kunnen inloggen in het register. Hiervoor moet het Aanvraagformulier inloggegevens radiozendamateur worden gedownload, ingevuld en per post worden opgestuurd aan Agentschap Telecom. Voeg een kopie van het certificaat dat u hebt ontvangen bij. De inlogcode wordt per post toegezonden.

Als u uw DigiD of inlogcode bij de hand hebt, logt u in via het klantenportaal van Agentschap Telecom:

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/radiozendamateurs/registreren-als-radiozendamateur, klik op de link. U krijgt de DigiD login-pagina. Als de identificatie lukt, wordt u doorverwezen naar uw persoonlijke pagina. U kunt uw gegevens inzien, wijzigen of verwijderen. Om uw roepletters te registreren klikt u op Nieuwe zaak.

 

Registratiebewijs

 

U mag echter pas beginnen met zenden als u in het bezit bent van uw registratiebewijs. Dit bewijs in creditcardformaat wordt u door het Agentschap automatisch binnen vijf werkdagen na de registratie per post toegezonden. Naast het Nederlandse registratiebewijs (de ‘credit card’) verstrekt het Agentschap ook een papieren Radio Amateur Station Licence voor gebruik tijdens een kort verblijf in het buitenland.

 

Permanente licentie in het buitenland

 

N.B.: het certificaat dat de Stichting Radio Examens uitgeeft is geen geldig document voor het aanvragen van een permanente F- of N-licentie in het buitenland. Voor een buitenlandse F-licentie is een HAREC nodig, tegen betaling verkrijgbaar bij Agentschap Telecom. Voor een N-licentie is de Radio Amateur Station Licence van uw N-registratie voldoende. Zie hiervoor HAREC of N-certificaat op de website van van Agentschap Telecom. Met deze documenten kunt u bij de buitenlandse telecom-autoriteit een permanente licentie aanvragen.

 

Veel plezier met deze prachtige hobby!